Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Letehetetlen

Mitől lesz egy könyv letehetetlen?

 

1. Ragadd meg a figyelmüket már a kezdetektől!

2. Minden részlet fontos – avagy ne írj feleslegesen!

3. Amit te is átugranál, azt más is átfogja!

4. A párbeszédet annak tartalma tegye izgalmassá!

5. A karaktereket a motivációik mozgassák!

6. A karakterek fejlődjenek!

7. A történetnek legyen íve és végkifejlete!

 

 

1. Ragadd meg a figyelmüket már a kezdetektől:

Egyszer volt, hol nem volt helyett…

Rémes, elcsépelt közhely, hogy minden kezdet nehéz, de jó eséllyel megtapasztalta már mindenki. Az írókat a „rettenetes, üres, fehér papír” réme kísérti, míg meg nem születik a kezdőmondat, melynek fontos funkciója van dramaturgiailag, valamint kiadót és olvasót is rá kell vennie az olvasásra.

A kezdőmondat megírásának gyötrelme egyébként legtöbbünknek ismerős. Ha máshol nem, az általános iskola fogalmazás dolgozatainak megalkotásánál kiderült, hogy a legnagyobb kihívás elé a bevezetés állít minket, a tárgyalás és a befejezés írása kevésbé gyötrelmes.

Az első mondattal az íróknak is mindenképp meg kell küzdeniük.

De megéri a küzdelem. A megfelelően kiválasztott kezdőmondat úgy működik, mint a csali a horgászatban, és kettős funkciót lát el: felkeltheti a kéziratok között válogató kiadó, majd a találomra vásárolgató leendő olvasó kíváncsiságát. Megragad, meghökkent, elgondolkodtat, arra ösztökél, hogy tovább olvassuk a szöveget. Legjobb esetben pedig az író védjegyévé is válhat.

Camus Közöny című regénye tökéletes felütéssel indít: nem hagy kétségeket a regény hangnemével kapcsolatban:

Ma halt meg az anyám. Vagy talán tegnap, nem is tudom pontosan.

Ez persze két mondat, de mindenképpen helyet követel magának az erőteljes regénykezdetek listáján.

Úgyhogy most rajtad a világ szeme, mozgasd meg a fantáziavilágodat, és ami eszedbe jut, vesd papírra.

A végén kiforrja magát, és hidd el, megtalálod a tökéletes kezdést.

 

2. Minden részlet fontos – avagy ne írj feleslegesen:

Részletesen körülírod az íróasztalon található míves golyóstoll kinézetét? Az olvasó szinte érzi, milyen érzés lehet kézbe venni, forgatni, írni vele...vagy akár valami gaztettre használni? Ha egy tárgynak, személynek, helyszínnek tűpontos leírást adsz, az olvasód számítani fog arra – teljes joggal -, hogy ennek később még jelentősége lesz a történet folyamán.

 

3. Amit te is átugranál, azt más is átfogja:

Voltál már úgy könyvolvasás közben, hogy akár 20 sort is csak átfutottál, a szemeddel a lényeges részeket keresve, mert haladni szeretnél volna tovább a történettel? A leíró részeket természetesen nem kell és nem is szabad teljes mértékig kidobni, de ügyelj arra, hogy ne szakítsanak ketté egy fontos cselekménysorozatot, és adjanak kellő pluszt a történet lényegi részeinek megértéséhez.

 

4. A párbeszédeket annak tartalma tegye izgalmassá:

A párbeszédek az igazi ütőerei a letehetetlen könyveknek. Bízz az olvasód képzeletében, nem szükséges minden mondat végére odatenni, hogy „mondta lassan, visszafojtott hangon a falfehér arcú lány”. A magyar nyelv egyébként is fantasztikus adottságokkal rendelkezik ahhoz, hogy eleve a beszédstílussal ki tudd fejezni a karakterek érzelmi állapotát, intelligenciáját, jellemét – játssz a kimondott szavakkal inkább és ne a körülírásukkal!

 

5. A karaktereket a motivációik mozgassák:

Ahogy minden leíró résznek okkal kell történnie, úgy a karakterek cselekedetei mögött is kell, hogy legyen mozgatórugó. Nem árt, ha vannak váratlan fordulatok, de valami mögöttes magyarázat kell, hogy rejtőzzön benne a karakter múltjából fakadóan, vagy jövőbeni céljaik miatt.

 

6. A karakterek fejlődjenek:

Nagyon fontos, hogy a történettel együtt a karakterek is fejlődjenek, ettől lesz valóságos az élmény. A könyvek karaktereinek is szükségszerű formálódnia, változnia az átélt események hatására ahhoz, hogy az olvasó igazán velük együtt tudjon létezni a könyv olvasása közben.

 

7. A történetnek legyen íve és végkifejlete:

Amikor kipattan egy ötlet, azt gyakran követi rengeteg további, izgalmasnak tűnő részlet. Egyik gondolat licitál a másikra és igyekszünk betömködni a sok merész jelenetet a történetbe. Fontos azonban, hogy egy történetnek mindig legyen egy alapíve: emelkedjen a csúcspontig, majd jöjjön az a bizonyos végkifejlet. Ez a váz legyen az első, ami megvan, hogy pontosan tudd, merre és miért építkezel, utána jöhet minden más.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.